Regler
För att Padel ska bli så roligt som det faktiskt är och ni ska slippa diskutera regler, finns här en enkel och snabb guide:
-
På en vanlig plan (10x20m) spelar man alltid dubbel
-
Poängräkning är samma som tennis
-
Linjerna på planen används endast vid serve
-
Serve ska slås underhands och studsa i motspelarnas serveruta
-
Serve får studsa upp i glasväggen men om den studsar i galler är den felaktig
-
Man har två servar på sig
-
Om bollen går direkt i motspelarnas vägg så räknas den som ute. Innan bollen tar i motspelarens vägg så måste den studsa i marken.
-
Man får spela volley (inte på serve), halvvolley eller låta bollen studsa på glas/gallervägg.
-
Man får även slå bollen på sin egen glasvägg för att få över den till motspelarnas planhalva
-
Man får inte slå bollen i gallret på sin egen sida
POÄNGRÄKNING
-
Poängräkning i padel är precis som tennis. Man spelar bäst av 3 eller 5 set och i varje set gäller det att vinna 6 game.
-
I ett game räknar man poäng på följande sätt: 0, 15, 30, 40, game. Om ställningen är 40-40 så måste man vinna med två poäng för att gamet ska avgöras.
-
I ett set gäller det att komma först till 6 vunna game. Om ställningen däremot blir 5-5 så spelar man till 7 vunna game. Om ställningen blir 6-6 så spelar man ett avgörande game, kallat tiebreak. Tiebreak spelas först till 7 vunna poäng, där man också måste vinna med minst två poäng.
SERVE
-
Reglerna för serven skiljer sig mot tennis. En serve i padel ska alltid slås underhands och bollen ska slås i, eller under, midjehöjd. Istället för att kasta upp bollen, som man gör i tennis, ska man i padel studsa bollen i marken. Studsen ska vara bakom egen servruta samt mellan mittlinjen och sidoväggen.
-
Serven ska gå diagonalt och studsa i motståndarens motsatta serveruta. Serven är även giltig om den studsar upp i motståndarens glasvägg men om den däremot studsar upp i motståndarens galler så är den felaktig.
-
Precis som i tennis så har man en förstaserve och en andraserve, dvs om man missar sin första har man en chans till. Missar man andraserven också blir det dubbelfel och poängen går till motståndaren. Om bollen vid serve touchar nätet innan den går in ska den slås om.
VÄGGARNA
-
Glasväggarna är alltid en del av spelet men det finns några regler för hur de får användas. När man ska ta emot en boll så kan man låta den studsa upp i glasväggen efter att den studsat på marken, bollen är då fortfarande levande. Man kan även använda sin egen glasvägg för att slå tillbaka bollen, det kan vara användbart om man hamnar i en trängd situation.
-
Gallret får bollen endast studsa upp på när man ska ta emot en boll. Bollen är då levande om den först studsar i marken och sen upp på gallret (detta gäller ej på serve). Om man slår bollen i gallret på sin egen sida så förlorar man bollen. På sin egen sida är regeln att man endast får använda sig av glasväggen.
-
Om en boll går direkt i motståndarens galler/glas, dvs inte studsar i marken först, så räknas bollen som ute.
NÄTET UNDER SPEL
Om bollen touchar nätet och går över så spelar man vidare som vanligt.
Grundregeln för om man får slå bollen på motståndarens sida av nätet säger nej. Om man gör det så förlorar man bollen. Men det finns däremot två undantag:
-
Om motståndaren gör en hård smash som studsar i din bakre vägg och tillbaka över nätet. Du får då sträcka dig över nät för att försöka slå till bollen innan den studsar på motsåndarens sida.
-
Om moståndarens slag har så mycket backspin att den studsar tillbaka över nät till motståndarens sida igen. Även då får du försöka slå bollen innan den studsar på motsåndarens sida.
VID SERVE
Om bollen touchar nätet vid serve så får serven slås om. Detta gäller om servern i övrigt är korrekt, det vill säga den studsar innanför serverutan och inte upp i gallret. Om den exempelvis studsar upp i gallret så bedöms den som felaktig, och får då inte slås om.
HUR VINNER MAN POÄNG?
I padel vinner man poäng om:
-
Bollen studsar i marken två gånger på motståndarens sida
-
Motståndaren slår bollen i nät
-
Motståndaren slår bollen ut, dvs antingen direkt ut ur “buren” eller direkt på en av dina väggar
-
Notera att det däremot är giltigt att smasha bollen i marken och den då studsar ut ur buren. Om bollen smashas utanför är det ok för motståndaren att springa utanför planen och ta bollen innan den studsat.
-
-
Motståndaren slår bollen i sitt eget galler
-
En motståndare träffas av bollen
-
Motståndarens slag träffar något utanför banan, tex taket
-
Motståndaren vidrör nätet
-
Motståndaren slår till bollen två gånger innan den går över nät
-
Motståndaren slår bollen på din sida om nätet (undantag finns, läs mer under avsnittet “Nätet”)